sreda, 15. april 2015, ob 0. uri
Informacija o začetku postopka za spremembe in dopolnitve Statuta PZSV treh letih izvajanja določil statuta PZS smo ob razpravah ugotovili določene nejasnosti, nedoslednosti ali določila, ki v praksi niso najbolje učinkovala. Zato je predsedstvo PZS skladno z 71. členom Statuta PZS sprejelo pobudo za začetek postopka za spremembe in dopolnitve statuta PZS. Na
skupščini PZS, ki je bila 14. aprila 2012 v Ormožu, je bil po dveh letih
razprav in usklajevanj sprejet nov
statut PZS, ki je prinesel kar nekaj vsebinskih in organizacijskih novosti.
Že v fazi priprave in tudi ob sprejemu je bilo večkrat poudarjeno, da se mora
spremljati izvajanje določil statuta in na podlagi izkušenj iz prakse po
potrebi pripraviti predloge sprememb in dopolnitev, ki bi naj statut še bolj
približale dejanskim potrebam planinske organizacije.
Predsedstvo
PZS je na prvem delu 12. seje, ki je bila 11. februarja 2015, skladno z 71.
členom Statuta PZS sprejelo sklep, da podaja UO PZS pobudo za spremembe in
dopolnitve statuta PZS in predlagalo imenovanje delovne skupine. Na drugem delu
12. seje, ki je bila 25. februarja 2015, pa je predsedstvo obravnavalo in
sprejelo »Izhodišča za razpravo o
spremembah in dopolnitvah statuta PZS.«
Predviden
časovni okvir postopka za spremembe in dopolnitve Statuta PZS
- 5.
marec 2015: UO PZS potrdi začetek postopka ter izhodišča za spremembe in
dopolnitve. Imenuje delovno skupino.
- 11.
april 2015: Skupščina PZS se seznani z informacijo o začetku postopka za spremembe
in dopolnitve statuta PZS.
- 30. junij 2015: Podaljšani rok odprtega javnega poziva za zbiranje predlogov sprememb in
dopolnitev statuta PZS.
- 20.
september 2015: rok za pripravo osnutka sprememb in
dopolnitev statuta PZS. Osnutek pripravi delovna skupina.
- Seja
UO PZS v oktobru ali novembru 2015: I. obravnava osnutka sprememb in
dopolnitev statuta PZS.
- 20.
januarj 2016: končana javna obravnava osnutka sprememb in
dopolnitev statuta PZS.
- 20.
februarj 2016: rok za pripravo dopolnjenega osnutka
sprememb in dopolnitev statuta PZS. Dopolnjeni osnutek pripravi delovna skupina
na podlagi javne obravnave.
- Seja
UO PZS v marcu 2016: II. obravnava dopolnjenega osnutka sprememb
in dopolnitev statuta PZS - potrditev predloga za skupščino PZS 2016.
- April
2016: Obravnava in sprejem sprememb in dopolnitev statuta PZS na skupščini
PZS.
Izhodišča
za razpravo o spremembah in dopolnitvah statuta PZS
- V 18.
členu je določena možnost včlanitev in delovanje pridruženega društva/organizacije
v PZS. Kljub pozivu primernih organizacij, za pridruženo članstvo do sedaj še
nismo prejeli nobene prošnje ali vsaj najave. Zakon o društvih pa tudi sicer
dopušča možnost včlanitve drugih pravnih oseb (poleg društev) v društva oz.
zveze društev, zato je smiselno preveriti možnost polnopravnega članstva tudi drugih
pravnih oseb, poleg planinskih društev, v PZS.
- V 19.
členu, alineja j) je navedena naloga, ki jo društva prenašajo na PZS in
sicer »sprejetje standardov za planinske
koče in njihovo razvrščanje ter določitev najvišjih cen osnovne oskrbe in
prenočevanja«. Glede na predloge je smiselno preveriti potrebo po določanju
najvišjih cen osnovne oskrbe in prenočevanja in ali bi bilo slednje smiselno nadomestiti
s priporočenimi najvišjimi cenami. Ob tem bi ugodnosti s strani PZS na področju
planinskega gospodarstva lahko koristila le tista društva, ki upoštevajo
priporočene cene. V statut bi bilo smiselno dodati tudi določilo, da PZS določa
popuste za prenočevanje članov v planinskih kočah in da je upoštevanje le-teh v
vseh objektih, ki imajo statut planinske koče, obvezen.
- V 32.
členu so določene pristojnosti UO PZS. Smiselno bi bilo preučiti, ali se
naj vse dodatne pristojnosti, ki so bile določene ob sprejemanju pravilnikov
komisij, zapišejo tudi v statut PZS (soglasje k selektorjem državnih
reprezentanc, soglasje k vpisu ali izbrisu planinske koče v register planinskih
koč, soglasje k vpisu ali izbrisu planinske poti v kataster planinskih poti,
soglasje k spremembam točk Slovenske planinske poti, ...).
- V 32.
členu je določeno tudi, da UO PZS nova društva sprejema v članstvo samo
enkrat letno. Ob upoštevanju tega določila se je pojavila težava pri
sprejemanju društev in klubov, ki želijo s svojimi člani nastopati v uradnih
tekmovalnih sistemih PZS, kar pa ni možno, brez članstva v nacionalni panožni
športni zvezi. Zato je bilo smiselno preučiti možnost, da se lahko društva
izjemoma včlanijo v PZS tudi večkrat letno. Ob tem je potrebno preučiti tudi
postopke za izbris društva iz članstva v PZS (21. člen).
- V 35.
členu je določeno, da »Odbor vodi
vodja, ki ga člani izvolijo izmed sebe na predlog predsednika PZS.« Poleg
neskladja z 28. členom, je pri Odboru Gore in varnost določeno drugačno
imenovanje vodje odbora (vsakoletno izmenjevanje vodje odbora med predstavniki
PZS in GRZS, s soglasjem drugega predsednika pa ga imenuje predsednik matične
zveze).
- V 66.
členu je določeno, da »Posamezne
komisije iz 34. člena tega statuta podeljujejo vsako leto omejeno število samo
najvišjih priznanj za dolgoletne in izjemne dosežke na področju komisije«.
To določilo je bilo uvedeno zaradi enotnosti in pomena sistema priznanj PZS,
zato je potrebno iz tega vidika preučiti tudi možnost, da bi tovrstno določilo veljalo
tudi za MDO PD. S tem se spodbudi MDO PD, da koristijo, promovirajo in dajejo
ustrezen pomen enotnemu sistemu planinskih priznanj.
- Potrebno je preučiti smiselnost vključevanja društev
in klubov s specializiranim področjem delovanja (alpinizem, športno plezanje,
gorsko reševanje ...) v delo MDO PD ali pa jih neposredno organizacijsko vključiti
v zbore dejavnosti s svojega področja.
- V nekaterih sorodnih organizacijah je v
pristojnosti skupščine tudi, da imenuje Volilno komisijo, ki neodvisno od
ostalih organov pripravi in izvede volitve, ki sodijo pod pristojnost skupščine.
Njeno imenovanje se opravi vsaj leto dni pred iztekom mandata, mandat komisije pa
traja štiri leta. Tako bi imeli lahko le eno komisijo (sedaj UO PZS imenuje
komisijo za pripravo volitev, skupščina pa volilno komisijo), poleg tega pa bi
tudi za morebitne nadomestne volitve imeli komisijo, ki bi izvedla vse potrebne
postopke.
- ob pripravi pravilnikov komisij z zbori
dejavnosti so bile ugotovljene določene nejasnosti, zato je smiselno preveriti
vsebino 34. člena.
- v 39.
členu je določen Varuh pravic gora. V kandidacijskem postopku za mandat
2014-2018 za to funkcijo ni bilo kandidata. Sicer pa je članice Nevladne
skupine za okoljsko in društveno zakonodajo (sodelujejo PZS, LZS, RZS, ZTS)
razpravljamo o možnosti, da se v sodelovanju z ostalimi nevladnimi organizacijami
ustanovi skupen organ Varuh pravic narave.
Odprava
nekaterih manjših nedoslednosti
- preambula: potrebno
je popraviti tipkarsko napako pri podatku o letnici ustanovitve Gorskega
društva Triglavski prijatelji iz leta 1876 na leto 1872;
- 8.
člen: uskladiti opis praporja PZS z dejanskim stanjem;
- 27.
člen, d) alineja: pristojnost skupščine je tudi »ustanovi, ukinja in spreminja komisije in
odbore PZS«. Glede na to, da so komisije in odbori poimensko navedeni v
statutu je potrebno za spremembo sestave teh organov spremeniti statut;
- 28.
člen, alineja h) je v nasprotju s 35. členom, 2. odstavek:
o 28.člen:
(predsednik) predlaga UO PZS v imenovanje in razrešitev vodjo in člane odborov
iz 35. člena tega statuta,
o
35. člen: Odbor vodi vodja, ki ga člani
izvolijo izmed sebe na predlog predsednika PZS.
o
potrebno jasno določiti, kdo imenuje vodjo
odborov: ali UO na predlog predsednika ali člani odborov izmed sebe izvolijo
vodjo na predlog predsednika;
- 37.
člen, alineja 4) določa »MDO
PD o svojem delu vsako leto najpozneje do 31. 3. poročajo društvom in PZS«.
Glede na to, da so MDO PD organi v sestavi PZS in da so poročila MDO PD
sestavni del poročil o delu PZS v posameznem letu bi bilo potrebno datum
spremeniti iz 31. 3. na 31. 1.;
- 40.
člen: poleg skupščine PZS imajo lahko sklepčnost nižjo od polovice tudi
zbori dejavnosti komisij, a ne nižje od tretjine.
Bojan Rotovnik, predsednik PZS
|
|