Osrednji temi septembrskega sestanka Nevladne
skupine za okoljsko in društveno zakonodajo sta bili predlog vzpostavitve
funkcije varuha pravic narave v Sloveniji po sorodnem modelu, kot deluje na
Tirolskem v Avstriji in ponekod drugod po Evropi, ter razprava o Zakonu o
ohranjanju narave, ki je primerno uredil področje voženj z motornimi vozili v
naravnem okolju, žal pa so zaradi posega poslancev v sklepni fazi sprejemanja
zakona kazni za vožnjo z motornimi vozili v naravnem okolju nesorazmerne s preostalimi
kaznimi, ki jih določa zakon, in so glede na velik negativni vpliv tovrstnih dejavnosti
po njihovem mnenju tudi bistveno prenizke.
Vse organizacije nevladne skupine, Planinska zveza
Slovenije, Lovska zveza Slovenije, Ribiška zveza Slovenije in Zveza tabornikov
Slovenije, so enotnega mnenja, da narava v Sloveniji potrebuje svojega
odvetnika, ter po vzoru iz tujine podpirajo idejo, da bi tudi v Sloveniji
vzpostavili varuha pravic narave, ki bi se sistematično ukvarjal s škodljivimi
posegi v naravo in neupoštevanjem zakonodaje. Zavedajo se, da bo v trenutnih
razmerah v Sloveniji tej pobudi treba nameniti več pozornosti in da bi bilo
delo varuha pravic narave zelo kompleksno, zato so projekt pripravljene
podpreti z mrežo prostovoljcev, naravovarstvenih nadzornikov in strokovnih
služb znotraj organizacij, se seznaniti s primeri dobre prakse v tujini, hkrati
pa poiskati konsenz z drugimi sorodnimi naravovarstvenimi organizacijami in
vzpostaviti sodelovanje s pravno podkovanimi posamezniki. Čeprav bi odločitve
tovrstne institucije kdaj lahko bile nesoglasne z odločitvami posameznih
organizacij, se zavedajo, da mora biti varuh narave samostojni in neodvisni
organ. Člani nevladne skupine si bodo v želji, da bi zmanjšali obremenilni
vpliv na naravo, dolgoročno prizadevali za institucionalizacijo funkcije varuha
pravic narave.
Miroslav Žaberl (RZS), Srečko Felix Krope (LZS), Bojan
Rotovnik (PZS) in Jernej Stritih (ZTS), foto Manca Čujež
Člani nevladne skupine, ki združujejo več kot
100.000 članov, se strinjajo, da je julija letos sprejeti Zakon o spremembah in
dopolnitvah zakona o ohranjanju narave ustrezno uredil področje omejevanja voženj
z motornimi vozili v naravnem okolju, in se zavzemajo, da bi pristojni organi aktivno
nadzorovali izvajanje zakona. Opozoriti želijo, da je v zadnji fazi sprejemanja
zakona v parlamentu s strani poslancev prišlo do določitve nesorazmernih kazni
za vožnjo z motornimi vozili v naravnem okolju v primerjavi s kaznimi, ki jih zakon
določa za druge voznike, in so glede na velik negativni vpliv tovrstnih
dejavnosti na naravno okolje tudi bistveno prenizke. Ker je kazen za vožnjo s
kolesom zunaj utrjenih poti višja od na primer kazni za vožnjo z motornimi
sanmi ali štirikolesnikom v naravnem okolju, predlagajo višine kazni, kot so
bile zapisane v predlogu zakona in zaradi posega poslancev spremenjene v
sklepni fazi sprejemanja zakona. Ministrstvu, pristojnemu za okolje, dajejo
pobudo, da se ob prvi spremembi Zakona o ohranjanju narave odpravijo
nedoslednosti in se jasneje opredeli tudi terminologija, ki ureja področje
kolesarjenja v naravi (npr. kaj je to utrjena pot) ter se natančneje določi,
kako lahko lastnik ali upravljavec poti nasprotuje vožnji s kolesi. Ob pobudah
za spremembe zakona poudarjajo tudi pomen osveščanja vseh obiskovalcev narave o
spoštovanju narave. Ker so vse omenjene organizacije zelo aktivno sodelovale
pri javni razpravi o Zakonu o ohranjanju narave, so neprijetno presenečene, da
niso dobile nobenega odgovora na predloge in pripombe, hkrati pa želijo
opozoriti tudi na problematično in nepremišljeno poseganje v besedilo zakona v
zadnji fazi sprejemanja zakona, kar je v tem primeru povzročilo nepotrebna
nesorazmerja in nejasnosti.
Nevladna skupina za okoljsko in društveno
zakonodajo je nastala iz Nevladne skupine za omejitev voženj z vozili, saj je
aktualnih zakonov, s katerimi so povezane dejavnosti organizacij v skupini, še
precej in niso povezani samo s področjem naravnega okolja. Glede zakonov bodo
delovali tudi proaktivno, na predloge se ne bodo samo odzivali, ampak bodo
svoje predloge podajali že vnaprej. Tako se je že v preteklosti aktivno
vključevala v snovanje posameznih vsebinskih rešitev na področju urejanja
omejevanja voženj v naravnem okolju. Da bi spodbudila pripravo samostojnega
zakona, ki bi urejal problematiko voženj v naravnem okolju, je junija 2013
organizirala posvet v Državnem svetu, na katerem so sodelovale tako nevladne
kot vladne organizacije.
Udeleženci posveta Nevladne skupine za okoljsko in društveno
zakonodajo, foto Manca Čujež
Dandanes je več kot očitno, da naravno okolje ne
more prenesti vseh dejavnosti, ki si jih je izmislil človek. Nujnost ohranitve –
ne samo naravnega okolja, tudi človeka – zato zahteva določene samoomejitve, ki
jim morajo biti podrejene tudi človekove dejavnosti v naravi, zato želja po izboljšavah
Zakona o ohranjanju narave in imenovanju varuha pravic narave tudi v Sloveniji.
Lovska zveza Slovenije, |
Ribiška zveza Slovenije, |
Zveza tabornikov Slovenije, |
Planinska zveza Slovenije, |
predsednik mag. Srečko Felix Krope |
predsednik dr. Miroslav Žaberl |
starešina Jernej Stritih |
predsednik Bojan Rotovnik |
Dodatne informacije:
|