|
NOVICE
sreda, 18. maj 2016, ob 15.45 uri, ogledov: 18271 Sprejet nov Načrt upravljanja TNP za obdobje 2016 - 2025Narava | | Gospodarska komisija | Komisija za alpinizem | Komisija za gorske športe | Komisija za planinske poti | Komisija za športno plezanje | Komisija za turno kolesarstvo | Komisija za varstvo gorske narave | Mladinska komisija | Vodniška komisija | | | Objavil(a): Matej Ogorevc | | Programski dokument za trajno in učinkovito ohranjanje vrednot zavarovanega območja je namenjen tako javnemu zavodu Triglavski narodni park kakor tudi deležnikom in uporabnikom prostora, ki se jih zavezuje k uresničevanju ciljev in namenov narodnega parka. | Vlada Republike Slovenije je na 86. redni seji dne 5. 5. 2016 sprejela Uredbo o Načrtu upravljanja Triglavskega narodnega parka za obdobje 2016-2025, ki določa cilje in naloge za upravljanje narodnega parka za obdobje desetih let. Načrt upravljanja določa dolgoročne in operativne cilje, naloge ter predvidene aktivnosti za področja ohranjanja narave in naravnih virov, ohranjanja kulturne dediščine in kulturne krajine, ohranjanja poselitve in trajnostnega razvoja, obiskovanja in doživljanja ter skupnih podpornih aktivnosti za učinkovito izvajanje vseh področij. Dolgoročni cilj na področju ohranjanja narave in naravnih virov je prednostno ohranjanje ekosistemov in naravnih procesov, naravnih vrednot ter pestrosti habitatov, živalskih in rastlinskih vrst na območjih divjine in krajinske pestrosti. Za doseganje zastavljenih ciljev so predvideni ukrepi, ki bodo prispevali k vzpostavitvi kakovostnega monitoringa prostoživečih vrst in habitatnih tipov, ohranjanja naravnih vrednot, travišč, sonaravnega gospodarjenja z gozdovi, ohranjanja dobrega stanja voda, prepuščanja barij naravnim procesom, ohranjanja jam, melišč in skalovij ter ohranjanja območij Natura 2000 zunaj narodnega parka. Z načrtom upravljanja so načrtovani ukrepi na področju ozaveščanja o kulturni dediščini, ohranjanja nepremične kulturne dediščine in kulturne krajine, ohranjanja premične in žive kulturne dediščine. Za ohranjanje poselitve in trajnostni razvoj je pomembno, da se tudi v narodnem parku zagotovijo ustrezne bivalne, socialne in gospodarske razmere. Razvoj je pogojen s prepoznavanjem in izkoriščanjem primerjalnih prednosti narodnega parka, tako za bivanje, kakor za zaposlovanje lokalnih prebivalcev. V ospredju je trajnostna raba naravnih virov ter urejena infrastruktura in javne storitve, ki bodo olajšale življenje in delo, hkrati pa prispevale k ohranitvi poseljenosti. Načrtovani so ukrepi, ki bodo prispevali k zagotavljanju ohranjanja kmetijstva in podeželja, razvoju zelenega turizma, podjetništva in spodbudam za zaposlovanje, boljši dostopnosti javnih služb, urejeni prometni, komunalni in telekomunikacijski infrastrukturi ter k trajnostni mobilnosti, prav tako pa h krepitvi trajnostnega razvojnega načrtovanja. Na področju obiskovanja in doživljanja se bo zagotavljalo ustrezno urejeno in vzdrževano infrastrukturo in podporno okolje. Za uresničevanje zastavljenih ciljev bosta nadgrajeni mreža informacijskih točk in parkovna infrastruktura, prednostno se bodo izvajale naloge upravljanja obiskovanja, okrepile pa se bodo tudi aktivnosti na področju informiranja, ozaveščanja in kakovostnega vodenja obiskovalcev. Za uspešno delo upravljavca narodnega parka je izjemnega pomena aktivno sodelovanje z lokalnimi prebivalci ter lokalnimi, nacionalnimi in mednarodnimi organizacijami.
Javni zavod Triglavski narodni park je v postopku priprave načrta upravljanja od februarja 2011 posvetil veliko pozornosti vključevanju strokovne in zainteresirane javnosti s pripravo forumov, delavnic, na katerih so poleg služb JZ TNP sodelovale strokovne ustanove, ministrstva, parkovne lokalne skupnosti, nevladne organizacije ter lokalno prebivalstvo, strokovna in druga zainteresirana javnost.
Javni zavod Triglavski narodni park je vsebine načrta upravljanja že vključil v program dela za leto 2016.
Načrt upravljanja Triglavskega narodnega parka za obdobje 2016-2025 (3 MB)
Kaj pomeni Načrt upravljanja za obiskovalce gorskega sveta?
Planinstvo
Planinstvo ostaja tudi v prihodnosti pomembna prostočasna, gospodarska, raziskovalna, naravovarstvena, zaščitno-reševalna, humanitarna in kulturna dejavnost, povezana z gorsko naravo v narodnem parku. Ob vse večji obremenitvi gorskega sveta bo treba dejavno slediti etičnim načelom glede odgovornosti do okolja in procesom vzdržnega razvoja alpskega prostora ter z ustrezno planinsko infrastrukturo, izobraževanjem in ozaveščanjem skrbeti za večjo varnost obiskovalcev gora. Splošne usmeritve:
- Obiskovalci se ozaveščajo o pomenu in občutljivosti visokogorskih ekosistemov ter usmerjajo v manj obremenjena in manj ranljiva območja.
- Obiskovalci se ozaveščajo o negativnih vplivih uporabe bližnjic in brezpotij.
Posebne usmeritve za planinske koče:
- Gradnja novih koč ni dopustna, prav tako ni sprejemljivo povečevanje obstoječih prenočitvenih zmogljivosti.
- Načrtuje naj se energetsko racionalna in okoljevarstvena nadgradnja obstoječih planinskih koč.
- Oskrbovanje koč:
- gostinska in namestitvena ponudba koč naj bo usmerjena v skromnejši standard, kar omogoča racionalnejše oskrbovanje in s tem manjše število helikopterskih letov;
- prednostno naj se uporabljajo druge možnosti oskrbe (tudi za potrebe obnove in vzdrževanja koč), še posebej ponovna nošnja s konji;
- obstoječe oskrbne dovozne poti naj se vzdržujejo v enaki izvedbi in razsežnostih, na njih naj se vzpostavi ustrezen prometni režim;
- obnova obstoječih tovornih žičnic je dopustna.
Posebne usmeritve za planinske poti:
- Za obiskovanje gora se uporabljajo planinske poti. Hoja po brezpotjih ali uporaba starih - deloma tudi opuščenih - lovskih stez se ne spodbuja, v mirnih območjih pa ni primerna.
- Zatečena ali načrtovana dvo- ali večnamenska raba planinskih poti (npr. dostopi do pašnih planin, spravilo lesa, kolesarjenje, ježa, tematske poti) je dopustna le na podlagi obveznega sodelovanja in usklajevanja s PZS oziroma planinskimi društvi, ki upravljajo planinske poti. Pri tem je treba upoštevati izvajanje dejavnosti čez vse leto, presojati vrste in obseg vplivov na gorsko okolje (mirna območja) ter oblikovati režim uporabe za izvajanje in umeščanje teh.
- Urejanje, vzdrževanje in opremljanje se izvajajo skladno s pravilnikom in doktrino urejanja planinskih poti, vključno z izvedbo ukrepov za preprečevanje oziroma ublažitev potne erozije in primerno odvodnjavanje.
- Če ni druge možnosti, je dostava težje opreme in tovora markacistov ob urejanju in vzdrževanju planinskih poti in sanaciji bivakov dopustna s helikopterjem.
Opredelitev območij z omejitvijo obiska
Obiskovanje in ogledovanje dela narodnega parka se lahko omejita (številčno, prostorsko, časovno), kadar to povzroča nevarnost za obstoj oz. ohranitev naravnih vrednot, prostoživečih vrst in njihovih habitatov, habitatnih tipov ter kulturne dediščine in kulturne krajine.
Prikaz mirnih območij, na katerih sta obisk in raba prilagojena varstvu vrst in habitatnih tipov
Med izvajanjem prvega načrta upravljanja bo izdelana ocena nosilnih zmogljivosti posameznih območij narodnega parka, ki bo podlaga za opredelitev območij, katerih obiskovanje ne bo dovoljeno oziroma bo omejeno. Prednostno se bodo preverila območja, ki so najranljivejša in hkrati obremenjena z velikim sezonskim obiskom (npr. Triglavsko pogorje, skleda Bohinjskega jezera, Pokljuka, območje prelaza Vršič). Za tiste prostoživeče vrste in habitatne tipe, ki jih obiskovanje ali izvajanje različnih turističnih in rekreacijskih dejavnosti dokazljivo ogroža, so že v tem načrtu upravljanja med drugim kot varstveni ukrep oblikovana mirna območja, na katera je dostop časovno prilagojen ali v celoti omejen.
Mirna območja s površino in omejitvami
Legenda kod omejitev v mirnih območjih
Koda |
vrsta omejitve |
01 |
hoja in uporaba izključno označenih obstoječih pl. poti, mulatjer ali poti, katerih uporabo dovoli TNP |
02 |
hoja in uporaba izključno označenih poti od 1. marca do 1. julija |
03 |
hoja in gorsko kolesarjenje izključno po gozdnih cestah |
04 |
prepoved markiranja neoznačenih ali nadelava novih planinskih poti |
05 |
prepoved turne smuke |
06 |
izvajanje turne smuke izključno na trasah, ki jih določi TNP |
07 |
popolna celoletna omejitev dostopa na območje ali njegove rabe |
08 |
popolna omejitev dostopa na območje od 1. marca do 1. julija, razen s predhodnim soglasjem TNP in v spremstvu naravovarstvenega nadzornika |
09 |
prepoved jadralnega padalstva, vključno z vzletanjem, letenjem po koridorjih in pristajanjem |
10 |
prepoved base jumpinga |
11 |
prepoved jadralnega padalstva ali izvajanja panoramskih preletov |
12 |
popolna prepoved helikopterskih letov |
13 |
izvajanje helikopterskih letov po vnaprej določenem usklajenem terminskem načrtu |
14 |
prepoved gorskega kolesarjenja |
15 |
prepoved izvajanja gozdarske dejavnosti od 1. marca do 1. julija |
16 |
izvajanje paše v skladu s pašnimi redi |
17 |
popolna prepoved izvajanja dejavnosti na vodotoku |
18 |
prepoved uporabe motornih vozil in vožnje od 1. marca do 1. junija |
|
Komentarji
| |
|
Bojan Rotovnik, nedelja, 22. maj 2016, ob 21.02 uri Spoštovani,
v članku "Hoje po brezpotjih ne spodbuja - Načrt upravljanja Triglavskega narodnega parka 2016–2025" je zapisana tudi moja izjava, kjer je povzeto stališče PZS in hkrati navedeno, kako je PZS sodelovala v postopkih sprejemanja tega dokumenta.
PZS je vse od začetkov, ko je TNP začel z javnimi obravnavami načrta upravljanja, po internih razpravah in posvetih aktivno sodelovala v postopkih priprave tega dokumenta. Na prvi osnutek smo podali pripombe na kar 13 straneh, kasneje manj. Pripravljavci načrta so upoštevali večino naših pripomb in tako je ta dokument za planinsko organizacijo bistveno bolj sprejemljiv, kot je bil prvi osnutek. Zaradi teh razlogov in ker verjamemo, da bo načrt upravljanja pomembno pripomogel k trajnostnem razvoju TNP, načeloma podpiramo sprejem tega dokumenta s pričakovanjem, da bodo pripravljavci še enkrat preučili naše še neupoštevane pripombe, med katerimi pa sta dve pomembnejši.
V planinski organizaciji se zavedamo, da se obisk našega edinega narodnega parka povečuje in da se v tem občutljivem gorskem prostoru izvaja vedno več aktivnosti. Zato spremljamo stanje in sami sprejemamo omejitvene ukrepe za izvajanje lastnih dejavnosti in si s tem postavljamo višje zahteve na področju varovanja gorske narave, kot to od nas zahteva zakonodaja. Strinjamo se z nekaterimi omejitvenimi ukrepi, ki jih predvideva načrt upravljanja, nikakor pa ne s celotnim prepovedovanjem gibanja zunaj urejenih poti v večini mirnih območjih, ki po grobi oceni obsegajo petino območja TNP. V razpravi smo pripravljavce večkrat opozorili, da so za utemeljitev tako ostrega ukrepa uporabili sedem do enajst let stare raziskave, pri katerih PZS ni sodelovala in da bi bilo potrebno tako drastične ukrepe utemeljiti vsaj z oceno nosilne sposobnosti in temeljito analizo sedanjih aktivnosti v TNP.«
Drugo pomembnejšo pripombo pa ima PZS glede planinstva, ki je v načrtu uvrščeno med aktivnosti, ki v TNP sodijo med največje pritiske, ki ovirajo narodnemu parku doseganje njegovih cilje. »Zaskrbljeni smo, ker nam kljub obilici nasprotnih argumentov pripravljavce načrta ni uspelo prepričati, da je planinstvo neupravičeno uvrščeno med aktivnosti, ki na območju narodnega parka sodijo med največje pritiske, ki ovirajo doseganje ciljev narodnega parka. Zavedamo se, da je vsaka dejavnost človeka v naravi motnja za naravo, a se ob tem zavedamo tudi, da je gibanje z uporabo lastne energije najmanj moteč način obiska narave in da je ena izmed vrednot narodnega parka tudi, da je privlačen cilj za obiskovalce. Pri izvajanju tega planinska organizacija aktivno sodeluje že desetletja, tako z mrežo planinskih poti in planinskih koč kot tudi z osveščanjem in usposabljanjem obiskovalcem gora za varnejši in naravi prijaznejši obisk gorskega sveta,«
Po pregledu sprejeta Načrta upravljanja TNP smo tudi sami ugotovili, da pripravljavci niti v končni fazi sprejemanja tega dokumenta niso upoštevali dve bistveni pripombi PZS. V zvezi s tem pa sem že lani decembra izjavil: »Zavedamo pa se, da ko bo načrt upravljanja sprejet, ga bo potrebno spoštovati tako na ravni posameznika kot na ravni organizacije. Temu področju delovanja bomo morali v prihodnje posvetiti še posebno pozornost, naše izvedbene aktivnosti pa bodo odvisne od končne vsebine načrta upravljanja TNP.«
V ta namen imamo 24.5. že prvo interno usklajevanje znotraj vseh organov PZS, kjer se bomo dogovorili, kako bomo v prihodnje delovali na tem področju.
Sodelovanje planinske organizacije v postopku sprejemanja Načrta upravljanja TNP je še podrobneje predstavljeno na naslednjih straneh:
Bojan Rotovnik, predsednik PZS |
|
Silvo Baznik, nedelja, 22. maj 2016, ob 7.48 uri "Naša vlada" se je ponovno izkazala in nam na vsak način skuša vtepsti v glavo, da smo drugorazredni državljani te prelepe dežele. Na področju Julijskih Alp je pri delovanju nacionalnega parka vnesla silne in neživljenske omejitve ter tako naredila gore pravzaprav nedostopne turnim smučarjem, ki še najmanj od vseh obiskovalcev in prebivalcev gora naredijo "škodo". Ko bomo naslednjič volili, ob že toliko zafuranih zadevah pomislite tudi na to, da kmalu ne bomo smeli iti v gozd, na vrhove gora, da bomo vedno bolj nezaželjeni v lastni domovini.
IN SPRAŠUJEM: KAJ BO PZS NAREDILA ZA ZAŠČITO SVOJIH ČLANOV?
p.s. še sreča, da sem star in da sem do sedaj odsanjal lepote naših gora...
|
|
|
SOCIALNA OMREŽJA Če ti je vsebina všeč, jo objavi na Twitterju in/ali FaceBook-u. |
|
|