Povpraševanje po električnih kolesih in kolesih z električno podporo pedelec ter njihova ponudba nenehno naraščata. Ta trend se odvija neodvisno od stališč planinskih organizacij, vendar pa zahteva njihovo angažiranje. Večina planinskih organizacij, vključenih v CAA, je sprejela stališča glede gorskega kolesarjenja kot gorskega športa in razvila smernice, brošure in tečaje usposabljanja, ki naslavljajo njegove športne, okoljevarstvene in družbeno-kulturne vidike. Organizacije še vedno včasih sodelujejo pri regionalnih in medregionalnih programih gorskega kolesarjenja. Vendar pa električna kolesa in kolesa z električno podporo pri tem še vedno igrajo manjšo oziroma nikakršno vlogo. Zato je treba naslednja načela združenja CAA razumeti kot široko nadrejeno stališče.
Opredelitev in razmejitev
Kolesa z električnimi motorji se običajno delijo na kolesa z električno podporo pedelec in električna kolesa:
- Pri klasičnem kolesu z električno podporo motor
samo pomaga kolesarju med pedaliranjem. Kar zadeva pravne zadeve, so
kolesa z električno podporo enakovredna kolesom in se jih lahko vozi
brez zavarovalne nalepke ali vozniškega dovoljenja, če električni motor
ne zagotavlja več kot 250 W neprekinjene izhodne moči in se samodejno
izklopi pri hitrostih, ki presegajo 25 km/h.
- Močnejša kolesa z električno podporo zagotavljajo več pomoči med pedaliranjem, medtem ko je mogoče električna kolesa voziti
tudi popolnoma brez pedaliranja. Obe vrsti koles zahtevata zavarovalno
nalepko, se enačita z motornim prometom in po zakonu nimata dovoljenja
za vožnjo po pohodniških in kolesarskih poteh!
Vendar pa je treba opozoriti, da se v
praksi izraza "kolo z električno podporo" in "električno kolo" pogosto
uporabljata kot sopomenki brez jasnega razlikovanja v pomenu. Naslednje
izjave veljajo samo za klasična kolesa z električno podporo, ki se
pogovorno pogosto imenujejo tudi električna kolesa ali električna gorska
kolesa (E-MTB).
Osnovno stališče organizacij v CAA
Združenje CAA zagovarja lastno telesno
gibanje in ne podpira vožnje v gorah z električnimi kolesi in ojačanimi
kolesi z električno podporo (> 250 W neprekinjene izhodne moči, pomoč
pri hitrostih > 25 km/h).
Po mnenju CAA pa uporaba klasičnega
kolesa z električno podporo ne nasprotuje načelu gibanja z lastno
fizično močjo. Zato CAA podpira turno kolesarjenje s klasičnimi kolesi z
električno podporo, saj to odpira nove možnosti za udejstvovanje v
gorskih športih. Ne glede na to, ali se kolesa z električno podporo
uporabljajo zgolj za turno kolesarjenje, kot alternativno sredstvo za
dostop do drugih gorskih dejavnosti, kot kolo v heterogeni skupini, ali
kot prevozno sredstvo za vsakodnevne potrebe - z uporabo teh koles
postane izkušnja gorskega kolesarjenja bolj dostopna. Kljub temu so
združenja v CAA sprejela zelo kritičen pogled na porast uporabe koles z
električno podporo na alpskem terenu.
Zlasti povečanje števila uporabnikov teh
koles in razširjeno območje njihove uporabe nakazujeta, da se lahko
pojavijo in okrepijo tako okoljski kot socialno-kulturni konflikti. Ko
gre za uporabo koles z električno podporo v gorah, se zato kaže nujna
potreba po usposabljanju o vidikih, povezanih z naravo in okoljem,
nadzorom, obsegom in nevarnostmi, kot tudi o osnovnih tehnikah vožnje za
začetnike.
Gorski športi in kolesa z električno podporo
Po eni strani dodatna pomoč električnega
motorja med (gorskim) kolesarjenjem ponudi priložnost za udejstvovanje v
gorskih športih tudi ljudem, ki so tej dejavnosti manj naklonjeni,
oziroma so manj fizično sposobni zanjo; vendar pa to možnost vse bolj
uporabljajo tudi spretni in izkušeni gorski kolesarji, saj jim omogoča,
da dosežejo bolj oddaljene in/ali zahtevne cilje z manj fizičnega
napora. To pomeni, da lahko s kombinacijo aktivnosti na poti udeleženci
energijo prihranijo za planinsko ali smučarsko turo, ki sledi, kar
omogoči, da je ta faza aktivnosti izpeljana bolj varno. Poleg tega
kolesa z električno podporo omogočijo, da se na skupno turno
kolesarjenje odpravijo osebe z zelo različnimi fizičnimi sposobnostmi,
saj podpora elektromotorja uravnovesi razlike med udeleženci. Po drugi
strani pa povečan domet in sposobnost dostopa do višjih, bolj gorniških
destinacij s pomočjo gorskih koles z električno podporo zahteva
poglobljeno razumevanje tehnik vožnje in s tem povezanih tveganj.
Planinske organizacije zato priporočajo primerne preventivne ukrepe.
Alpska infrastruktura in kolesa z električno podporo
Zakonska
določila, ki urejajo uporabo poti s kolesi in gorskimi kolesi na
splošno, posebej pa s kolesi z električno podporo, se med alpskimi
državami precej razlikujejo. Ko gre za dovoljeno rabo poti v vsaki
državi ali regiji, se organizacije znotraj CAA načeloma zavzemajo za
spoštljivo in premišljeno skupno rabo s strani pohodnikov in gorskih
kolesarjev, vključno s kolesarji na kolesih z električno podporo, na
izključno za to namenjenih poteh. Pešci imajo vedno prednost. V vsakem
primeru je to treba spoštovati zlasti, če je uporaba poti kolesarjem
prepovedana z zakonom, ali lastnik zemljišča, oziroma skrbnik poti,
nista dala soglasja za rabo. Naraščajoča uporaba koles z električno
podporo lahko zaradi večjega števila in višje hitrosti kolesarjev v
določenih primerih vodi do potencialnih konfliktov, še posebej pri
vožnji navzgor. Odgovor združenja CAA na to v splošnem zajema pozive k
strpnosti do drugih, spoštovanju, lastni osebni odgovornosti, in pa k
reševanju individualnih primerov ter diferenciaciji intervencij namesto
splošnih prepovedi. Intervencijske ukrepe je treba razvijati s skupnimi
močmi. To zahteva jasne oznake na zemljevidih, v literaturi in pri
označevanju poti.
Koče, ki pripadajo planinskim organizacijam, so
pogosto priljubljena destinacija za gorske kolesarje. Za nekatere koče
porast v uporabi koles z električno podporo ponuja nove priložnosti.
Uporabniki teh koles pa polnilne postaje lahko pričakujejo le na kočah,
kjer je na voljo dovolj energije iz obnovljivih virov.
Ohranjanje narave, varstvo okolja in kolesa z električno podporo
Z vidika ohranjanja in varstva okolja
združenje CAA za klasična kolesa z električno podporo posreduje enaka
priporočila, kot se nanašajo na turno kolesarjenje na splošno:
- Posebej se trudite preprečiti poškodbe zaradi erozije tako, da
uporabljate samo ustrezne in odobrene poti, po njih pa vozite z
ustreznimi tehnikami vožnje in prilagojeno hitrostjo. Predvsem od tega
je odvisno, ali je za lastnike zemljišč in skrbnike poti sprejemljivo,
da po poti vozite z gorskim kolesom.
- Spoštujte rastlinske in živalske habitate.
- Spoštujte divjad, zlasti v mraku in ob zori.
- Ne vozite po brezpotjih.
- Upoštevajte obstoječe omejitve v zvezi z ohranjanjem in varstvom okolja.
- Za seboj ne puščajte sledi ali smeti.
- Med vožnjo do vašega cilja se obnašajte okolju prijazno.
Porast
uporabnikov koles z električno podporo, od katerih nekateri še nimajo
prav veliko izkušenj, in sočasna širitev njihovega potovalnega dometa v
bolj alpske regije povečujeta pritisk na krajino in naravno okolje na
teh območjih. Planinske organizacije lahko temu kljubujejo s pripravo
ukrepov celovitega usposabljanja in kampanj za osveščanje, vendar
pričakujejo, da bodo uporabnike opozarjale in izobraževale tudi druge
povezane organizacije.
Turizem in kolesa z električno podporo
V
številnih krajih si turistične organizacije prizadevajo razširiti svojo
ponudbo za gorske kolesarje, ciljajo pa tudi na uporabnike koles z
električno podporo. Pogosteje se na primer uporabljajo žičnice, gradi se
parkirišča za kolesa. Kolesarski turizem - z ali brez električnega
vetra v hrbet - lahko postane stalen finančni priliv za alpske skupnosti
skozi celo leto. Glede na svoje izkušnje lahko planinske organizacije
potrdijo, da je aktivna in priljudna intervencija učinkovito orodje za
preprečevanje konfliktov in težav, ki lahko nastanejo zaradi rabe poti s
strani različnih uporabnikov. Obenem združenje CAA zahteva sodelovanje
vseh zainteresiranih deležnikov, kot so turistične organizacije, lokalne
oblasti, upravljalci žičnic, lastniki zemljišč, skrbniki poti,
okoljevarstvene organizacije ter športna združenja v sodelovanju z
lokalno kolesarsko skupnostjo, z namenom, da bi razvili primerne in
uporabne storitve in rešitve za specifične razmere na vsaki lokaciji.
Odobreno na generalni skupščini CAA 16. septembra 2017 v Malbunu v Lihtenštajnu.
Dokument: caa-stalisce-elektricna_kolesa-2017.pdf (240,54 KB) |