Ste predsednik OPD Koper, planinski vzgojitelj,
turnokolesarski vodnik, tudi nosilec spominske plakete PZS. Kaj od tega
najbolj?
Začel
sem kot planinski vodnik in to področje mi je še vedno najbolj pri srcu, čeprav
mi vodenje društva in delo na poteh vzameta veliko več časa. Druga velika
ljubezen je kolesarjenje, ki ga v okviru kolesarskega odseka med prvimi v
Sloveniji gojimo že od leta 1995 (od tedaj tudi vodim odsek). Prav slednje je
izredno poživilo društveno življenje in povečalo prepoznavnost društva v
lokalnem okolju, pa tudi širše.
Veliko predavate, ste tudi soavtor
knjige ABC dejavnosti v naravi. Kako mlajšim generacijam predstavljate naravo?Z
mladimi se srečujem kot vodnik na poletnih planinskih taborih, ki jih pripravljajo
prizadevni mentorji in vodniki mladinskega odseka. Svoje kolesarske izkušnje pa
kot predavatelj predmeta »Vodenje in varnost skupine« posredujem udeležencem
vsakoletnih tečajev za turnokolesarske vodnike pri PZS. Z veseljem posredujem
svoje izkušnje, ki so se nabrale med več kot polstoletnim tlačenjem naše Zemlje
z gojzarji ali s kolesom.
Projekt Poti Mestne občine (MO) Koper je razlog, da
danes hodiva po stari, znova obujeni poti. Morda najprej nekaj številk?
Pobuda
za projekt Poti MO Koper se je leta 2010 porodila v Turistični organizaciji
Koper, ki deluje v okviru MO Koper, izvedbo pa so zaupali našemu društvu. Zamislil
sem si ureditev krožnih kolesarskih in pešpoti, ki bi pokrile celotno območje
Slovenske Istre in Kraškega roba in bi po najbolj zanimivih poteh povezale
naravne in kulturne znamenitosti tega območja. Tako je nastalo 14 pohodniških
in 11 kolesarskih itinerarjev, ki sem jih natančno dokumentiral. Med njimi so
pobudniki projekta izbrali 9 pohodniških in 5 kolesarskih poti, ki so
predstavljene v lični brošuri v več jezikih. Sledilo je delo na terenu leta
2011, čiščenje zaraščenih odsekov in označevanje poti. S 162 kilometri
kolesarskih poti, ki potekajo večinoma po lokalnih in gozdnih cestah ter
kolovozih, ni bilo posebno velikega dela, od skupno 95 km pešpoti pa smo morali
očistiti in urediti kar 35 km,
za kar smo porabili 450 prostovoljnih delovnih ur, saj so bili nekateri odseki
skoraj neprehodni.
Ampak tamle sem videl tablo, ki omenja
projekt Revitas.
To
je bil naslednji projekt, ki je med drugim obsegal tudi obnovo opuščenih poti
med vasmi in zaselki na območju od doline Dragonje do meje s Hrvaško in
Movraške doline. Do danes smo očistili 17 km od skupno 22 km poti, ostanek bomo
uredili do konca leta. Gre večinoma za nekdanje poti, ki jih domačini niso
uporabljali tudi 30 in
več let in so na nekaterih odsekih tako rekoč izginile v bujni vegetaciji, tako
da smo imeli res težko delo, tudi dostopi do delovišč so bili ponekod dolgi in
naporni. Vsem nam, ki smo se trudili, pa so prav te poti najbolj pri srcu, saj
na njih vlada nekakšna spokojnost minulih časov in nikakor nam ni žal za 697 urami,
ki smo jih preživeli na skupnih akcijah. Pozornemu pohodniku sprehodi po teh
poteh nehote vzbujajo občutke spoštovanja do velikanskega dela, ki so ga za skromno
preživetje na skopi in težki istrski zemlji z golimi rokami opravili naši
predniki in prav je, da se vsaj del te dragocene dediščine ohrani za bodoče
rodove.
Kakšna je torej ekipa, oprema?
Za
tako obsežno in zahtevno delo še tako velika mera dobre volje, ki je planinci premoremo
v izobilju, ni dovolj, uspešna je lahko le dobro organizirana skupina visoko
motiviranih prostovoljcev. Zato sem k sodelovanju povabil naše najbolj zveste
člane, ki obvladajo tudi različna orodja, in ustanovil posebno 12- člansko delovno
skupino za poti, ki se ji občasno pridružijo tudi drugi člani društva. Prav
njim gre največja zahvala za uspešno realizacijo projekta Poti MOK, projekta
Revitas, vzdržujemo pa tudi 170
km planinskih poti in odsek Parencane od Bertokov do
meje z Italijo. Najprej sem poskrbel za osebno zaščitno opremo, nato za kopico
ročnega orodja in "težko oborožitev". V delovni skupini imamo tudi
strokovnjaka za kmetijsko mehanizacijo, ki je obnovil štiri podarjene motorne
žage in tri nahrbtne kosilnice, po vsaki akciji pa poskrbi za brušenje verig,
potrebna popravila in redno vzdrževanje. Nabavili pa smo tudi nekaj nove
opreme: pihalnik za čiščenje Poti zdravja, manjši mulčar za motokultivator,
nahrbtno kosilnico z žago za visoke veje in rabljeno strižno koso.
Menda imate še nek poseben stroj?
Za
prevoz vse te opreme, goriva in najnujnejšega orodja in rezervnih delov po
težko prehodnem terenu sem predelal motokultivator pokojnega očeta v pravega
"terenca" z nekakšnimi gosenicami in ročnim vitlom. Dodal sem tudi
manjšo razstavljivo prikolico, ki sem jo izdelal prav za naše potrebe, in s tem
strojem premagujemo nemogoče terene. Močno nam olajša delo, saj so nekatere
poti relativno dolge in strme, tako da je prenos opreme res težaško delo,
posebej po nekaj urah intenzivnega garanja.
Kako pa poteka delo?
Način
dela se razlikuje glede na stopnjo poraščenosti. Zatravljene površine in drobno
podrast odstranjujemo s košnjo in mulčanjem. Na več let ali desetletij
zapuščenih poteh pa sta na čelu skupine dva izkušena kolega z motorno žago,
nekaj pomočnikov odstranjuje odrezano vejevje in ga odlaga na določena mesta,
sledi hrbtna kosilnica in "pehota" s škarjami, vilami in grabljami,
ki dokonča delo z vegetacijo, odstrani navaljeno kamenje ali podrte dele zidov.
Prav pri zaključnih delih, kjer sta potrebna potrpljenje in natančnost, so
nepogrešljive ženske predstavnice v skupini. Izkopljemo ali popravimo tudi
kakšen jarek za odtok meteorne vode, ki na poteh povzroča prava razdejanja. Delo
na zelo zahtevnem terenu povzroča veliko obrabo materialov, okvare strojev in
orodij, pokurimo veliko goriva, kar vse skupaj povzroča občutne materialne
stroške. Te pokriva MO Koper, za kar se ji v imenu vseh, ki bomo te poti
uporabljali, najlepše zahvaljujem.
Vse vaše prostovoljno delo je zelo
učinkovito?
Predhodno
si ogledam teren in pripravim natančen načrt dela, predvsem pa seznam potrebne
opreme, zato nimamo "mrtvih časov". Ker ne delamo za denar, ampak "za
dušo", se vsi močno trudimo, "zabušantov" ni, niti "čik-
pavz", ker med nami ni nobenega kadilca. Pogled na lepo urejeno pot ob
povratku pa je veliko zadoščenje in plačilo za vložen trud. Ne smemo pa
pozabiti, da bo potrebno vse te poti v bodoče tudi redno vzdrževati, sicer bodo
kmalu spet izginile v vegetaciji, ki je v naših krajih še posebej bujna, tako
da prostovoljcem OPD zagotovo še dolgo ne bo dolgčas.
...