NOVICE
petek, 9. avgust 2024, ob 8.35 uri, ogledov: 1924 Problematika parkiranja v dolini VratSplošno | | | Objavil(a): Manca Ogrin | | Dejstvo je, da je gorski prostor vsako leto bolj obiskan, in v zadnjih letih se trend usmerjanja turizma obrača v smer razporejanja in določenega omejevanja obiskovanja tega okolja. Promet in parkiranje sta najbolj problematična dela, ki najbolj prizadeneta planince in alpiniste, saj se je v zadnjih desetletjih uveljavil način obiskovanja gora z avtomobilom do najbližje možne točke. | Primerov omejevanja prometa ali uvajanja parkirnin je po Sloveniji še veliko. Splošno stališče PZS pri uvajanju takšnih ukrepov je, da so omejitve sprejemljive, če se vzpostavijo ustrezne alternative, ki ne onemogočajo dostopa do gora kot osnovnega načela, ki nam omogoča naše aktivnosti.
V konkretnem primeru urejanja parkiranja v Vratih je treba izpostaviti nekaj dejstev, ki javnosti in alpinističnim kolektivom verjetno niso znani oz. iz dopisa izhaja določena mera nepoznavanja. Urejanje parkiranja in prometa v Vratih se pripravlja že več let. Vključenih je več akterjev oz. odločevalcev: Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, Triglavski narodni park in Občina Kranjska Gora so ključni. Izpostaviti je treba, da že pogoji za izdajo dovoljenja za asfaltiranje ceste v Vrata vključujejo omejitve prometa in parkiranja (omejitev na 190 parkirnih mest v Vratih s sedanjih dobrih 300 in postavitev zapornice). Občina Kranjska Gora je zadolžena za izvedbo teh ukrepov, saj je nanjo s strani države preneseno upravljanje ceste v dolino Vrat, kar ustvarja tudi pravno podlago za ukrepe.
PZS je sodelovala v delovni skupini, podajala predloge in spodbujala, da se ukrepe sprejme pravočasno pred njihovo uvedbo. Žal tudi v letošnjem letu ni bilo pred poletno sezono pripravljene celovite rešitve in je bila začasna uvedena šele tik pred zdajci. Najbolj boleča je visoka parkirnina v Vratih, o višini katere delovna skupina, kjer je sodelovala tudi PZS, pred sprejetjem ni bila seznanjena. Uveden je bil sicer avtobusni prevoz, na pobudo PZS prvi že ob 4. uri zjutraj. Ta rešitev pa jasno ni všečna planinski javnosti, saj uvaja spremembo obnašanja, ki jo ljudje težko sprejmejo, sama storitev pa tudi še ni optimalno organizirana.
V naslednjem letu je predvidena ureditev prometa z zapornico v Mojstrani, ki bo v dolino spustila samo toliko vozil, kot bo parkirnih mest. Podrobnosti se bodo še dorekle. PZS se bo vključevala v iskanje optimalnih rešitev in bo še naprej sodelovala v delovni skupini.
Na pobudo PZS je bil julija dodatni sestanek z vodstvom Občine Kranjska Gora. Na njem so predstavniki PZS podali naslednje predloge:
- uveljavitev dnevne tarife, vezane na 24-urno obdobje (ne na datumsko obdobje),
- ponovno preverjanje cen in uvedba cenika, primerljivega s podobnimi destinacijami v Alpah,
- preverjanje možnosti cenejše parkirnine za tiste, ki v Vrata pridejo v zgodnjih jutranjih urah (ob pogoju, da je prostor na parkiriščih),
- v letošnji sezoni omogočiti parkiranje tudi na spodnjem parkirišču (Ancelnov rovt) na koncu ceste v dolino Vrata,
- zagotovitev zadostne in smiselne frekvence avtobusnih prevozov, vključno s kapacitetami, označbami in promocijo javnega prevoza,
- uvedba večernega avtobusa v Vrata in zadnjega odhoda iz Vrat npr. ob 21.00 uri,
- posebej nasloviti problematiko prevozov za večje skupine,
- dolgoročno razmišljanje o plačljivi kartici ugodnosti Julijskih Alp za prebivalce Julijskih Alp in opcijsko za člane Planinske zveze Slovenije.
Občina Kranjska Gora je predloge sprejela v obravnavo. Realno ni pričakovati bistvenih sprememb v letošnji sezoni. Ključno za dolgoročno sprejemljiv način ureditve v dolini Vrat pa je, da se ti predlogi v največji možni meri udejanjijo do naslednjega leta.
Jože Rovan, predsednik |
Komentarji | |
|